Prowadzący:
Anna Grażyna Kister.
Paneliści:
ks. Aleksander Dung (Nigeria)
s. Anna Miśkowiec Nowe oblicze misji – pomoc przez wspieranie edukacji
o. Emmanuel Noufe (misjonarz z Burkina Fasso) Wyzwania edukacji chrześcijańskiej we Afryce: szczególny przypadek Burkina Faso
s. Anna Miśkowiec – Nowe oblicze misji – pomoc przez wspieranie edukacji
Wspieranie edukacji w Afryce jest jedną z najskuteczniejszych form pomocy. Posiadana wiedza nie tylko umożliwia zdobycie konkretnych umiejętności zawodowych i kompetencji, ale przede wszystkim zmienia perspektywy myślenia. Wyedukowane dzieci, a potem dorośli potrafią zadbać o swoje małe środowisko życia i pracy oraz dostrzegają wszelkie niesprawiedliwości społeczne, gdy ich kraj bywa wykorzystywany przez inne państwa.
By edukacja mogła być skuteczna, należy zadbać o dobry poziom wykształcenia nauczycieli i o godziwe warunki nauki dla dzieci. Szkoły prowadzone przez misjonarzy spełniają te kryteria, gdyż misjonarze troszczą się o infrastrukturę szkół czy przedszkoli oraz zatrudniają wyszkoloną kadrę nauczycielską. Natomiast niejedna szkoła afrykańska, zwłaszcza głęboko w interiorze, bywa zaniedbana i wymaga solidnego remontu, który wiąże się z dużymi wydatkami materialnymi. Dlatego więc zarówno polscy misjonarze, jak i Wolontariusze Pallotyńskiej Fundacji Misyjnej Salvatti.pl bezpośrednio wspomagają jednostki edukacyjne w poszczególnych krajach Afryki, pozyskując od swych rodaków fundusze na zakup materiałów dydaktycznych, a także na potrzebne remonty. Ponadto nasi Wolontariusze jako pedagodzy i psychologowie, we współpracy z lokalnymi nauczycielami mają swój szczególny wkład w rozwój edukacji w Afryce. W jednej ze szkół w Rwandzie pomogli opracować zasady oceniania z zachowania, a także uczestniczyli w procesie tworzeniu klas integracyjnych, przeprowadzając wraz z miejscowym psychologiem odpowiednie badania. Ci młodzi ludzie, którzy mają takie doświadczenie zaangażowania misyjnego w Afryce, po powrocie do kraju, często stają się jej ambasadorami przez swoje świadectwo i czynne zaangażowanie w projekty misyjne. Niejednokrotnie doświadczenie wolontariatu, kontaktu z ludźmi innej kultury, zmienia samych wolontariuszy, czym chętnie się dzielą i co uważają za priorytetowe.
Innym zjawiskiem, którego jesteśmy świadkami jest otwarcie się Polski na studentów z Afryki, którzy poznając język i kulturę naszego kraju, zaczynają lepiej rozumieć nasze zwyczaje i z szacunkiem odnoszą się do naszych wartości. Ta wzajemna wymiana przyczynia się do budowania relacji i wzajemnego szacunku.
o. Emmanuel Noufe – Wyzwania edukacji chrześcijańskiej we Afryce: szczególny przypadek Burkina Faso
Chciałabym ograniczyć mój temat, ponieważ pomimo że jestem Afrykańczykiem, to nie znam całej Afryki, która jest dużym Kontynentem na którym każdy kraj ma swój odrębny charakter i swój specyficzny system edukacyjny. Chciałabym ograniczyć się do przypadku mojego kraju, Burkina Faso, nie dlatego, że jestem ekspertem w systemie edukacji, ale dlatego, że sam jestem produktem tego systemu. Następnie chciałbym przedstawić te wyzwania z misyjnej perspektywy, ze względu na wartości chrześcijańskie, które odziedziczyłem, a także dlatego, że misjonarze którzy zainstalowali się na terytorium Górnej Wolty, od początku byli zainteresowani szkołą jako środkiem edukacji i ewangelizacji, aby promować osobę ludzką we wszystkich jej wymiarach duchowych, moralnych, intelektualnych i społecznych.
Jakie są wyzwania, przed którymi stoi Kościół w dziedzinie edukacji jakie trudności napotyka dziś edukacja chrześcijańska w Burkina Faso? Niektóre kierunki myślenia w poszukiwaniu możliwych rozwiązań